donderdag 3 maart 2016

's-Hertogenbosch ...meer dan Hiëronymus (2)

Hommage aan een van de denkers die mij heeft gevormd.
Zijn werk "Inleiding tot de verwondering" was voor mij als student een openbaring. Ik leerde hoe ik mijn eigen gedachten moet vormen in dialoog met de grote denkers van voor onze tijd. Dank zij Cornelis Verhoeven kwam ik in aanraking met Heidegger, Plato, Bachelard, Levinas, Guardini en nog anderen. De grote vragen van het leven nodigen altijd weer uit tot een verwonderende blik en een bereidheid om jezelf als mens te relativeren: in relatie te weten met andere mensen die bij soortgelijke vragen tot heel andere of heel eendere aanzetten van antwoord komen.

Het was dan ook met blijdschap dat ik tijdens een bezoek aan 's-Hertogenbosch dit borstbeeld van Cornelis Verhoeven ontdekte terwijl we op stap waren richting Noord-Brabantsmuseum voor de grote Hiëronymys Bosch-expo.


(eigen foto's 25 februari 2016)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten