maandag 15 maart 2021

Kristof Van Heeschvelde in Ronse

 

In het Cultureel Centrum 'De Ververij' in Ronse is nog tot 28 maart (op woensdag, zaterdag en zondag in de namiddag -coronatijden dus reserveren!) een solotentoonstelling te zien van de schilder Kristof Van Heeschvelde. Deze artiest heb ik leren kennen vorig jaar in Deinze tijdens de biënnale van de schilderkunst. Op deze blog vertelde ik er al over in de loop van de maand oktober 2020 (10,12,14,19 en 21).
 
Hij bleef mij bij als een schilder die de kijker  een spiegel van onze tijd van onze tijd en die tijd is nogal complex en verwarrend als je zijn schilderijen mag geloven. De spiegel is kleurrijk en bij momenten humoristisch.  Daarom was ik benieuwd naar zijn solotentoonstelling, die ik op zaterdag 13 maart bezocht. Nu ook in Ronse zijn het géén zoete broodjes die hij verkoopt, ondanks wat de titel van de expo ons wil doen geloven.

Van Heeschvelde presenteert in Ronse een reeks van zijn typische grote boeiende werken waarbij elk doek een soort kleurrijke collage vormt met verschillende beelden uit heden en verleden, uit de 'hoge' en de 'lage' cultuur en met vermenging van woord en beeld. Elk doek nodigt uit om de vele details te bekijken en te laten inwerken.

(overzichtsbeeld tentoonstelling - foto: Marc Deconinck)


 Het samen plaatsen van zo verschillende elementen op éénzelfde doek verwart de toeschouwer want de vermenging van beelden doet een eenheid vermoeden terwijl er schijnbaar geen enkel verband is ertussen. Een aanrader want als je iets langer bij elk doek blijft stilstaan, hapert de vraag telkens opnieuw: wat vertelt dàt verhaal hier voor mij over onze samenleving anno nu? Dat is wat volgens mij goede kunst bewerkt..
.
(eigen foto)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten