donderdag 7 oktober 2021

Het postume geschenk van Christo - 1 -

 De Bulgaars-Amerikaanse artiest Christo droomde sedert 1961 ervan om de Arc de Triomphe in Parijs eens in te pakken. Uiteindelijk werd in 2019 dit project echt op gang getrokken, maar de kunstenaar kon de realisatie niet meer beleven. Hij stierf vorig jaar, mei 2020, op 85-jarige leeftijd. Wel heeft hij nog heel wat aanwijzingen gegeven voor deze ultieme droom.
In onze tijd waar alles draait om efficiëntie en winst schenkt hij Parijs een droom, een uitnodiging tot verwondering, een prikkel tot verbeelding. Ik ben blij dat ik in staat was om getuige te zijn van dat reuzegeschenk, van die ingepakte Triomfboog. 
Hier enkele foto's die ik nam op 28 september overdag en op 30 september 's avonds. Je zal er wel al gezien hebben, vergeef me dus, dat ik er hier nog enkele plaats, maar ik vond het een te zalige ervaring om die niet te delen...

Die tweede helft van september 2021 stonden andere blikvangers van Parijs, zoals de Eifeltoren en de Grande Arche, duidelijk in de schaduw van dit cadeau van Christo.


(eigen foto's 28 / 09 / 2021)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten