vrijdag 3 december 2021

Giorgio Griffa

 Voor het eerst sedert lang bezocht ik terug het museum in Villeneuve d'Ascq, vlak bij Rijsel. Het LAM (Lille Metropole Musée d'Art Moderne) biedt plaats aan moderne en hedendaagse kunst met een bijzondere aandacht voor Art Brut en Outsiderkunst. Aanleiding voor mijn bezoek was de tentoonstelling met en over Paul Klee. 
Als onverwacht extraatje keek ik nog even binnen bij een andere tijdelijke tentoonstelling met werken van de Italiaanse schilder Giorgio Griffa (°1936 in Turijn). 
Ik werd bekoord door de grote formaten, de frisheid van kleuren, het spel van eenvoudige vormen, het ritme van vorm en kleur, de exploratie van basiselementen als schrifttekens en geometrische vormen... 
Nog tot 12 december is deze expo te zien onder de titel : " Merveilles de l'inconnu"  (Wonderen van het onbekende). 
In meerdere werken knipoogt de artiest naar het werk van andere kunstenaars zoals onder anderen de dichter Dylan Thomas of de schilders Caravagio [clair-obscur], Matisse, Klein en Klee.  De speelsheid en ritmiek die zo treft bij de werken van Paul Klee is hier ook prominent aanwezig. Klee werkte meestal op 'gewoon' en vaak op klein formaat, terwijl Griffa monumentaal gaat. Ondanks zijn grootte blijft het werk van Griffa een tederheid en broosheid uitstralen. 
Deze ongewone combinatie maakte deze ontmoeting met deze wonderen van een voor mij tot nu toe onbekende artiest tot een mooie uitsmijter bij de expo van Paul Klee.

(1979 - Riflessione (Matisse, Klein, Klee)


(2020 - Chiaro oscuro)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten