dinsdag 30 november 2021

Verandering

 De samenleving wordt omgewoeld door vele evoluties tegelijk. Politiek, sociaal, economisch, klimatologisch... je noemt het maar. 
Na vele jaren van relatieve zorgeloosheid en rust gebeurt er zoveel op zo korte tijd dat we naar adem snakken. Dichter Tom Van de Voorde zoekt in zijn laatste dichtbundel naar beelden om dit te verwoorden.

DE VOORAVOND VAN EEN VERANDERING

Het is de laatste dag van de zomer
(eigen foto 
Nieuwpoort 
maart 2016)
en ik houd andermaal mijn adem in

Niemand zegt nog wat en ik noem
het zelf een zuivere betrachting

Afwezig blader ik in Het leven der vogels
en giet een restant in een glas

De opkomende maan lonkt : de roep
is afwendbaar, de zege betwistbaar

Blootsvoets vertrap ik een kluit aarde
en loop onbegonnen de avond in

(uit: Jouw zwaartekracht mijn veer, uitg. Querido, Amsterdam, 2020, blz.19)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten