dinsdag 19 maart 2024

Parijs herontdekken - 2 -

 Als ik naar Parijs ga, laat ik meestal de buurt van de Eiffeltoren links liggen, maar onlangs liet ik vrienden Parijs ontdekken met natuurlijk de ijzeren knots aan de Seine. Op de Champs de Mars, tussen de toren en de militaire school ontdekte ik nu het 'tijdelijke' Grand Palais. Wegens werken aan het 'Palais' die zullen duren tot volgend jaar, heeft men een tijdelijke ruimte neergepoot met de toepasselijke titel "Grand Palais éphémère", ontworpen door Jean-Michel Wilmotte.
De Eiffeltoren wordt via de reflecties op een andere manier terug gekaatst voor de wandelaar. 
(eigen foto - 7 maart 2024)

(foto Marc Deconinck)



En even verder zag ik de Dôme des Invalides ook gereflecteerd, ditmaal in een etalageruit.

(eigen foto 7 maart 2024)


1 opmerking:

  1. Grand Palais éphémère staat op het exercitieterrein van de École Militaire van het Franse leger. Het ruiterstandbeeld van Joffre, Grand Maréchal de France van WOI, is geïntegreerd in de constructie. Bij de tentoonstelling van Anselm Kiefer 'Pour Paul Celan' was dat een hallucinante palimpsest (p)

    BeantwoordenVerwijderen