zaterdag 20 april 2024

Middeleeuwse geneeskunde en hospitaliteit - 1 -

 Eind februari bezocht ik het stadje Lessines (Lessen) in Henegouwen. Komende uit de richting Halle passeerde ik eerst de steengroeven, die de directe omgeving omwille van een wit laagje steenstof een besneeuwde indruk bezorgden. Stoffig en armoedige eerste indruk.
Door het stadscentrum stroomt de Dender en langs deze rivier ligt het oude hospitaal Notre Dame à la Rose, gesticht in 1242. Tot ca. 1980 was het nog in gebruik. Vanuit een groep enthousiaste vrijwilligers werd gewerkt om deze plaats om te bouwen tot een museum. Dit project werd mede ondersteund door de Waalse gemeenschap en zo opende het museum haar deuren rond het jaar 2000. 
(eigen foto - hôpital N.D. à la Rose Lessines)


De site van het hospitaal omvat een boerderij die de zieken en de verzorgende zustergemeenschap voorzag van voedsel (nu cultureel centrum), een kruidentuin, kapel en klooster en de ziekenzalen met bijbehoren (apotheek, onderzoeksruimtes,...).
Mijn bezoek was kort, want ik kwam pas 1u20 voor sluitingstijd aan.
Toch was ik verrast door de grootte van het complex en de diversiteit van het getoonde. De geneeskunde en geneesmiddelen door de eeuwen heen werden getoond, naast de kunstschat van de zusters met schilderijen, sculpturen en meubilair. De rondgang doorheen de 17e-18e eeuwse gebouwen gaven een extra gevoel van authenticiteit. 
Een aangename ontdekking.
(eigen foto - ziekenzaal hôpital N.D. à la Rose)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten