vrijdag 24 april 2015

Mijn eigenzinnig woordenkraam -2-

(sept 2014 Brugge )




Taal is levend.  Er komen woorden bij en er verdwijnen woorden. Woorden krijgen soms een andere, een nieuwe of een tweede betekenis erbij.
Wat ik in de laatste maanden gehoord of gelezen heb aan nieuwe woorden en mooi vind.






-najaarjaren :  het woord spreekt voor zich en is een zoveelste eufisme voor de ouderdom...Er zouden geen taboes meer zijn in deze dagen maar de zovele alternatieve woorden voor oude van dagen of bejaarde zeggen mij het tegendeel : senioren, vijftig plussers e.d. Deze woorden benoemen de personen die niet meer van de jongste zijn, maar voor de leeftijdsperiode zelf aan te duiden ken ik niet veel andere woorden dan ouderdom,  Dit alternatieve woord mag voor mij wel algemene ingang vinden omwille van zijn alliteraties en die lange a's die de suggestie van duur meebrengen. Met dank aan Bernard Dewulf (Si&La De Standaard, 21 maart 2015)

-kijkzucht : een mooi woord dat onze visuele ingesteldheid en drang naar alsmaar nieuwe beelden en prikkels via de ogen aangeeft, Dit las ik in het gedicht "Westgate, Nairobi" van Paul Demets in het tijdschrift Het Liegend Konijn van april 2014(themanummer Oorlog), blz. 132 (Paul Demets won in 2012 de Herman De Coninck prijs voor beste poëziebundel)

-terugverliezen :een wat vreemde samenstelling van terug, waarbij we denken aan terugvinden, terugplaatsen, terugzien enz... en verliezen waarbij we denken aan kwijt zijn, weg zijn, verdwijnen, enz..., maar de jonge dichter Yannick Dangre gebruikt dit woord in zijn gedicht "Die Hard",in het themanummer 'Oorlog' van Het Liegend Konijn (april 2014, blz. 122). Hij toont een soldaat die aan de dood ontsnapt is maar zijn verdere leven blijft haperen aan dat traumatische moment. In gedachten had hij zichzelf al opgegeven maar toch leeft hij nog. Op dàt keermoment had hij zichzelf al verloren, maar zijn verdere leven blijft hij maar zjn leven een leven teveel vinden. Yangre schrijft over dat leven : "Hij wil het al zo lang terugverliezen"... en als ik denk aan de hoge zelfdodingscijfers in Vlaanderen, kan ik vermoeden dat er vele landgenoten leven met zo'n verlangen van terugverliezen. Een triestig, weemoedig mooi woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten