woensdag 27 mei 2015

Woorden en beelden

Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar het contact met kunstwerken roept in mij heel dikwijls beelden of woorden van andere kunstwerken op. Er is a.h.w. een kruisbestuiving tussen wat ik allemaal al heb gezien, gelezen, gehoord aan beelden, woorden, klanken. Daarbij lopen ook de genres door elkaar heen : woorden kunnen beelden oproepen of versterken (wat elke kunstzomer in Watou probeert te bewerkstelligen) of muziek kan een schilderij of gedicht wakker maken of...

Zo las ik vorige week in de laatste aflevering van "Het Liegend Konijn" (blz. 136, april 2015) een gedicht van Roland Jooris en dat riep bij mij onmiddellijk een schilderij op van Marc Deconinck. Ik geef beide kunstwerken hier mee ...


VERAF

In het deurgat

buiten de tijd     een figuur
die zich wegdenkt

als uit de luwte
klinkt een stem of
een stap
in het voorbijgaan
gelouterd

onthechting
trekt zich in de lucht
achter de bergen
terug

(Roland Jooris)

En hier het doek van Marc Deconinck met als titel : "Kijken 2".

Voor meer werk van deze schilder zie : http://www.marcdeconinck.com/index.php/nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten