dinsdag 13 september 2016

Meten is weten: vraagstukken.














De poëziewebsite 'Het gezeefde gedicht" biedt een platform aan beginnende 
dichters, die worden beoordeeld door gevestigde dichters. Daar vond ik in de rubriek 'zeef van de maand' (juli-augustus 2016) (dit is de selectie van gedichten die in de voorbije periode werden ingezonden én door de beoordelende dichters goed werden bevonden) volgend gedicht. Ik zag me terug in de lagere school met de vele vraagstukken om o.a. de regel van drie in te oefenen. Mocht ik nu zo'n vraagstuk voorgeschoteld krijgen, ik zou er wellicht wel even op zweten voor ik het antwoord vind (als ik het al vind...). Het gedicht is van Nicolas Van Herck.



Doorgeven alsjeblieft


We leren elkaar kennen
in het vraagstuk over de trein
die aan 75 kilometer per uur
van X naar Y rijdt.  
Onze gesprekken zijn kort
als ontspoorde wagons tijdens
de les, haar aandacht
wisselrails die veranderen met mijn gemoed.  
Ze loopt vooralsnog met handen in de mouwen
maar ze weet wat je met plustekens kan.
Na speeltijd
tellen we op achter het hoekje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten