maandag 3 april 2017

Tongeren... een ontdekking (oud en nieuw)

In het Teseum was het heerlijk toeven, zeker op een warme middag. Een zuiders gevoel.
De middeleeuwse pandgang was ook de plaats voor een tijdelijke tentoonstelling met werk van leerlingen van de Academie van Tongeren, atelier Monumentale Kunsten/Multi-Mix. De titel van deze expositie is toepasselijk "Klau'strum". Nog heel de maand maart te zien.
Actuele kunst in zo'n oud kader is altijd spannend.


(Roos Roberts: 'Locked-in', transportkist, textiel, ecoline,latex
70x70x62 cm)




















Het kunstwerk van Roos Roberts kreeg als titel: "Locked-in", ingesloten of opgesloten dus. In het toelichtingsblad bij dit werk staat een citaat van de dichter R.M.Rilke, dat ik  hier overneem:
"Ik wil ontvouwen 
 ik wil nergens opgevouwen blijven
 omdat daar waar ik opgevouwen ben
 ik onwaarachtig ben."
Openheid en geslotenheid is op deze foto moeilijk weer te geven, maar de kist met het hart erboven op geeft toch iets van dat spanningsveld weer, zeker als het dan nog eens is geplaatst in de kloostergang bij een toegang tot de pandhof.

(eigen foto 14 maart 2017)

















De waterpartij in het midden van het binnenpand versterkt dan weer met zijn reflecties het statige karakter van deze architectuur.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten