maandag 15 mei 2017

Kairos Castle

Onder deze titel, Kairos Castle, loopt nog tot 18 juni 2017 in het kasteel van Gaasbeek (tussen Brussel en Halle) een schitterende tentoonstelling over het thema tijd. Curator Joke Hermsen heeft een mooi parcours opgemaakt over "De kunst van het juiste ogenblik". Een aanrader waar je best wat tijd voor uittrekt.
Het was mij een plezier voor het oog, voor het oor en voor het hart.
Over het fenomeen tijd hebben dichters vaak geschreven en in de tentoonstelling komen ook enkele dichters uitdrukkelijk aan het woord.
Hier geef ik een andere dichter het woord, nl. Hans Warren met het openingsgedicht uit zijn bundel "Tijd" (Amsterdam 1986). Vooral de derde strofe sluit goed aan bij de tentoonstelling in Gaasbeek.

TIJD

Je oud maken om al terug te blikken,
afstand te scheppen tot het nu. Als jongen
'Memoires van een eeuwling' schrijven.
Het maakt ondeugdelijk als minnaar:
een lijkenlucht komt hangen om het bed.

Nu wordt de film op topsnelheid gedraaid:
een dode rat, in luttele seconden rukkend
door woeste maden opgeteerd tot een skelet,
een zonnig fruitmandje, al even ras verrottend.

Wat doe je met me, Tijd, dat vrijwel nimmer
ik het uur pluk, maar steeds naar schimmen jaag
de toekomst in of uit, in een vertwijfeld pogen
te zeggen ik bestond, besta, ik zal bestaan?


Midden de tentoonstelling kwam ik een zaal waar een grote tekening de aandacht trok en ik dacht onmiddellijk: dat ken ik.
(mijn foto februari 2016 De Dieze in 's Hertogenbosch)






































(eigen foto: werk van Mynke Buskens in Gaasbeek
tekening 'De steden en de hemel' uit de reeks 'Dieze')











Geen opmerkingen:

Een reactie posten