maandag 27 november 2017

Meten is weten: 1 en/of 0



















De wereld en heel zijn rijkdom aan kleur, mensen en kennis en zijn veelheid aan dromen, frustraties en verwachtingen worden dank zij de computer en de digitale mogelijkheden zichtbaar en hoorbaar en meer toegankelijk voor velen. Voorlopig nog niet tastbaar en ruikbaar. Deze digitale omwenteling in onze wereldbeleving is gebaseerd op een oneindige reeks enen en nullen.

Maar wat als we onze visie op de wereld laten beperken tot ons computerscherm? Welke invloed heeft deze evolutie op onze relaties en op ons functioneren dagdagelijks? Is het geoorloofd om zich vragen te stellen bij deze dwingende groeiende digitalisering?
De jonge dichter Maarten Buser (°1991) stelt zich als dichter ook deze vragen in volgende gedicht. Zo lees ik het toch.

BRANDTRAP


(afbeelding gevonden op internet)
De zwerver bij de halte zei: 'Als je goed kijkt,
valt alles uit elkaar in enen en nullen'
Ik zag hoe de straat uiteenbrokkelde

tot aan de ingang van de supermarkt
Fruit in de aanbieding
Het kassameisje viel opeens

stil, midden in haar zin.Toen ik
haar probeerde te reanimeren,
ontdekte ik een opwindsleutel in haar rug

Sindsdien let ik op verdachte
bobbels onder T-shirts, steek soms
een pen in de raderwerken

van passanten, tot eindelijk
iemand afdaalt en vraagt
wat ik me in mijn kop haal

(bron: Het Liegend Konijn 2017/2, blz. 60)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten