maandag 14 november 2022

Mosselseizoen

Een mens ontdekt altijd weer iets waar hij tot voor kort het bestaan niet van wist. Zo werd ik, dank zij een vriendin, erfgenaam van een aantal poëziebundels, want zei ze : ons vader was liefhebber en heeft vele bijzondere bundels en jij zult er meer plezier aan beleven dan ik. Zo ben ik de laatste dagen beginnen snuisterend lezen in een aantal -soms heel oude- toch weer voor mij nieuwe bundels. Zo ligt hier naast mij een bloemlezing met 'de lekkerste gedichten'.  Hieruit een eerste kennismaking met een mosselgedicht. 
Het is weer volop mosselseizoen. In de restaurants kan je mosselen bestellen, bereid op velerlei wijze, en elk seizoen ontdek ik nieuwe bereidingswijzen. Mosselen prikkelen niet alleen de fantasie en creativiteit van de koks, ze brengen ook beeldende kunstenaars en zelfs woordkunstenaars op nieuwe ideeën. 
Binnen de beeldende kunsten is bij ons natuurlijk de kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976) bekend met zijn mosselpot die een topstuk is van de collectie van het museum SMAK in Gent.

De Nederlandse dichteres Hester Knibbe (°1946) figureert in de bloemlezing van lekkerste gedichten met een mosselgedicht om ù tegen te zeggen. Hoe worden mosselen bereid en wat zeggen mosselen over ons mens-zijn? Hoeveel mosselen moeten niet hun leven offeren voor het plezier van één mens? En is die éne mens dat wel waard? Enige bijbelkennis helpt om de zich opeen stapelende associaties beter te begrijpen. Lees maar.

VANDAAG MOSSELEN
(Marcel Broodthaers : De grote mosselpot
©SMAK)


Van wie de schaal gebroken is
doet niet meer mee, maar ook perfect
gesloten kan niet blijven, ik schoon
de zwart tot paarlemoeren huizen,
verzamel ze met hun bewoners.

Geen 'sesam open u' is nodig
wat vuur volstaat, breekt
de gespierde sloten. Ik kruid het blote
levenloze en zet het in een schaal

op tafel. Dat zoveel
zielen moesten gaan om één,
denk ik wanneer het deksel
wordt gelicht, was het niet

beter om een os, een ezel, desnoods
het vetgemeste kalf te nemen, was het
niet billijker één ziel
te offeren voor velen?
(uit: O, het geluk van erwtensoep. De lekkerste gedichten. Uitg. Davidsfond/Literair, 2007, p. 39)

En herlees het maar eens om de vele smaken erin verwerkt te proeven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten