zondag 22 januari 2023

Woorden...

Dichters verwonderen zich over alles, maar nog het meest over hun basismateriaal: de woorden. Wat woorden betekenen, wat woorden doen, wat woorden missen... dat is een rode draad doorheen alle poëzie, soms heel prominent tot thema gemaakt, maar vaak ook als een klein draadje verweven in een groot geheel. 

De Deense dichteres Inger Christensen (1935-2009) haalt haar thema's vaak uit het toneel en daar is het woord natuurlijk ook prominent aanwezig. Ze zoekt bijvoorbeeld uit wat een tekst kan zijn en probeert daarvoor woorden te vinden. In welk decor spelen wij ons levensspel? Heeft de natuur weet van onze woorden die wij gebruiken om haar voor ons voorstelbaar te maken? Brengen onze woorden wel licht over de dingen en het leven??? Vertaling is van Annelies Van Hees.

DE TEKST
universaliteiten
(eigen foto 14/09/2012)


8.
Ik zie de lichte wolken
ik zie de lichte zon
Ik zie hou licht zij een
Eindeloos verloop tekenen
Alsof zij vertrouwen hebben
In mij die op de aarde staat
Alsof zij weten dat ik
Hun woorden ben 
(uit: Poëziekrant jg 45, nr. 5, sept-okt 2021, blz.61)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten