woensdag 1 februari 2023

Het nieuwe kleed van een niet zo nieuw museum - 2 -

Op 20 januari 2023 bezocht ik voor het eerst het vernieuwde Antwerpse museum voor schone kunsten. Meer dan tien jaren wachten en vele loftuitingen in de media deden verwachtingsvol uitkijken.
Maar sommige momenten voelde ik mij eerder in een laboratorium of ziekenhuis met die rechte lijnen en witheid alom. Koud en ongepast clean.


(eigen foto - 20/01/2023)

 
(foto: Marc Deconinck)


Een museum wil goede omstandigheden creëren 
om een kunstcollectie optimaal te presenteren 
maar sedert enkele decennia eist 
het gebouw zelf ook véél aandacht op. 
De reeks van musea die roepen: 
kijk naar mij en niet alleen naar wat ik herberg, 
is ondertussen ellenlang. 
Het Moma in New York en 
het Centre Pompidou in Parijs 
kunnen we hierbij als trendsetters benoemen. 
De cleane witte vloer  van het KMSKA glanst 
en geeft bij momenten wel een bijzondere reflectie,
zeker als er bijzonder volk op stap is.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten