donderdag 18 januari 2024

Vasalis herlezen - 2 -

 De levenscyclus wordt vaak vergeleken met de wisseling der seizoenen. Jeugd en lente, zomer en volwassenheid, herfst en eerste pensioenjaren, winter en de hoge ouderdom.
(de 100 jarige Tonia Nola
©Karsten Thormaehlen)


In dit winterseizoen een vers over het omgaan met mensen die hoogbejaard zijn. Uitdagend titelloos gedicht van een grote dame uit de Nederlandstalige poëzie van de 20ste eeuw: M. Vasalis.

Als daar muziek voor is, wil ik het horen:
ik wil muziek voor oude mensen, die nog krachtig zijn,
en omgeploegd met lange, diepe voren
en ongelovig. Die de wellust en de pijn
nog kennen. Die bezaten en verloren.
En als er wijsheid is, die geen vermoeidheid is,
en helderheid, die geen versterving is,
wil ik die zien, wil ik die horen.
En anders wil ik zot en troebel zijn.

(uit: Vasalis, M., Verzamelde gedichten, Uitg. Van Oorschot, Amsterdam, 2019, blz. 91)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten