vrijdag 18 september 2020

Vrouwen met toekomst : een drieluik - eindvernis

 Als een schilder zijn onderwerp op paneel of doek heeft afgewerkt, moet de olieverf nog drogen, dagen lang. Maar voor zo'n werk afgeleverd wordt of voor het grote publiek tentoongesteld wordt, zal de artiest nog een vernislaag aanbrengen. Deze heeft een dubbel functie: de kleuren intensifiëren én een extra beschermlaag voor het beeld.

Met mijn eindvernislaag wil ik nog vertellen hoe het Hatidze verder is vergaan, in zover ik dit kon terugvinden op meerdere internetsites. 



De film sleepte meerdere internationale filmprijzen binnen, met als uitschieter drie prijzen op het Sundance-festival en een oscar-nominatie. Dit leverde de regisseurs geen windeieren op. Het siert hen dat ze de onverwachte extra-inkomsten onder anderen gebruikt hebben om Hatidze een nieuw onderkomen te helpen zoeken, dichter bij haar familie en ook de rondtrekkende Turkse familie ondersteunden in functie van de opvoeding van de kinderen. 

Als Turkse vrouw in Macedonië steunt Hatidze vanuit haar nieuwe positie haar volks- en geloofsgenoten door onder anderen een moskee te helpen bouwen in haar nieuwe dorp waar een kleine Turkse gemeenschap leeft. Ook haar toekomst lijkt een zonsopgang te zijn...

Terwijl de nabije Middellandse zee voor vele tienduizenden vluchtelingen veeleer de onzekere, stormachtige donkere zee is, à la Thierry De Cordier, vol onduidelijkheid wat op hen toekomt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten