zondag 10 juni 2018

Waarom Europa?

Het persoonlijke lijden van de tiener Remco Campert (°1929) tijdens Wereldoorlog II heeft heel zijn poëtisch oeuvre gebrandmerkt. Altijd en altijd weer duiken herinneringen op aan die oorlogsjaren, in allerlei gedaantes, soms heel terloops, soms hele gedichten lang.

Naar aanleiding van de uitgave van zijn verzamelde gedichten in 2015 schreef de toen 86-jarige dichter nog vijf nieuwe gedichten om de bundel af te sluiten. Het ontroert mij zeer dat ook dit gedicht als een politiek credo is opgenomen. Vanuit zijn persoonlijke beleving en vanuit het huidige maatschappelijke klimaat in vele Europese landen  klinkt het des te prangender.

EUROPA
                                                                                           
                                                                       
In de jaren van de oorlog
woonde ik op het boerenland
vliegtuigen stortten vlammend neer
en op een winteravond vielen Duitse soldaten
op zoek naar verborgen Engelse piloten
onze woning binnen.
Ze bleven lang hangen in de huiselijke warmte
verlangden naar hun Heimat
ach, ze waren ook maar gestuurd
jongens van achttien en een bejaarde sergeant.

Op het dorpsplein hing een spandoek:
'Duitsland wint voor Europa op alle fronten.'
Niets was minder waar
in die laatste winter van Hitler
door wie ik mijn vader verloor
maar ik hield er Europa aan over
Europa mijn vaderland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten