dinsdag 18 januari 2022

Nieuwjaar ... goede voornemens

(©Wreed en Plezant)
 Men zegt dat je heel de maand januari iedereen een goed en gelukkig nieuwjaar mag toewensen. De gehele maand januari baadt in sfeer van haar eerste dag. En bij heel wat mensen hoort het ook om voor het nieuwe jaar goede voornemens te maken. Met deze voornemens kan je op verschillende manieren omgaan zoals de nieuwjaarsbrieventraditie leert. 


Maar de dichter Mustafa Stitou toont ons hoe hij dat doet.

KARTON

Een stuk karton. Een stanleymes.
Links op het karton schrijf ik met stift
de goede dingen, rechts de slechte.
Met mijn linkerhand houd ik het
met uitgestrekte arm op ooghoogte
stevig vast, met mijn rechterhand
snijd ik het in één vloeiende beweging
in tweeën. De slechte dingen vallen
op de grond, de slechte dingen gooi ik weg.
Het is de uitdrukking van een verlangen
maar zolang ik deze handeling
op gezette tijden blijf herhalen
ook de bevrediging ervan.

(uit: Het Liegend Konijn, jg. 19, nr.2, oktober 2021, blz. 210)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten