zondag 16 januari 2022

Uitzicht voor Beiroet ?

 Nog tot 6 februari toont de Villa Empain hoe Libanese kunstenaars proberen om het trauma van 4 augustus 2020 (de grote vernietigende  explosies in de haven van Beiroet) een plaats te geven in hun leven en in het samenleven van Libanon.
Wat mij o.a. trof was hoe meerdere artiesten hun heling, hun heil zoeken in de natuur. Wanneer mensen zo zwaar ontgoocheld of gekwetst zijn door andere mensen, zoeken ze vaak rust en uitzicht in de natuur. Ze putten troost en kracht uit de natuur die zich ondanks menselijk catastrofaal ingrijpen toch herpakt. De veerkracht van de natuur als prikkel om in jezelf bronnen van veerkracht te vinden en aan te spreken. De natuur als bron van uitzicht om verder te leven en te zoeken naar beterschap. Zo lijkt het mij.
Zo schilderde Chafa Ghaddar (°1986) fresco's gewijd aan de cactussen in haar tuin. Daarover zegt ze dat tuinieren en schilderen haar opnieuw verbindt met het leven (catalogus blz. 70). De stekels van de cactus als stekelige aanzet tot herstel.
(eigen foto
Chafa Ghaddar : Spines
2021)
En er is een schilderij van Omar Fakhoury (°1979) die een maïsplant voorstelt ("Corn Plant, 2021), gevonden op de plaats van de explosie. Te midden van de ruïnes schiet een zaadje van een maïsplant en geeft groen en groeikracht aan mensen die het willen zien. 
(eigen foto's)

Deze aandacht voor de natuur en de waarde van natuur om de menselijke veerkracht te voeden en te inspireren is zeker nog een goede extra reden om zorg te dragen voor de natuur in onze maatschappij. Naast klimaat, opwarming van de aarde en andere milieuredenen ook gewoon onze menselijke behoefte aan 'groene' batterijen die ons helpen trauma's een plaats te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten