woensdag 25 mei 2016

Leve de fitness (B)! Hoera voor de sportschool (NL)! -1-

Nu de zomer nadert gaan heel wat mensen aan hun voorkomen werken om meer presentabel te zijn voor het strandleven straks. Het fitnesscentrum (B)/de sportschool (NL) moeten fotoshoppen achteraf proberen vermijden.

De Nederlandse dichter Hester Knibbe presenteert in het eerste nummer van de Poëziekrant van dit jaar een reeks van vier gedichten met als reekstitel: Fit for Hell (PK, jg.40,nr.1, blz.12-13).
Hij vergelijkt het fitness-gebeuren met enkele mythologische figuren en hun helletocht of hun uitzichtloze beproevingen, zoals Orpheus, Sisyphus en Charon.

Deze mythologische personages inspireerden menig beeldend kunstenaar, zoals ook de minder bekende Antonio Zanchi met dit werk "Sisyphus" (ca.1660).

(afbeelding gevonden op internet)



De mythologische figuur Sisyphus is stichter van de stad Korinthe. Hij staat bekend als een nogal boosaardige persoon, die reizigers overvalt en de god van de dood Thanatos ketent en zo de doden verhindert naar het dodenrijk te gaan.
Als straf voor zijn daden in het dodenrijk moet hij een rotsblok tegen een berg omhoog wentelen, dat steeds weer omlaag valt.
Met deze Sisyphusarbeid is hij in onze taal belandt voor zware arbeid die geen resultaat oplevert.



De dichter moet nu net aan deze Sisyphus denken als hij zichzelf afmat tijdens de fitness.









Dat poëzie best humoristisch kan zijn blijkt o.a. uit dit gedicht  van Hester Knibbe :


SISYPHUS

Nee, niet voor niets verblijf ik hier maar voor
mijn straf : die steen, mijn ijdelheid verplicht
het lijf tot in de krochten der oneindigheid
zo fors gespierd te zijn dat het elk wijf
zelfs dood nog in mijn armen drijft.

Ik duw en trek dat zwaar gewicht, de rest
verweekt, lekt weg, ik ben nu enkel nog
een man van kracht en sexappeal en geen

schlemiel met zorgen aan z'n kop om
ziel en binnenrijm. Maar toch, bij Hades,
wat een wereld is het hier, een afwerkplek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten