donderdag 19 mei 2016

Met dichters aan tafel

Voeden en op-voeden zijn etymologisch verwant. Voeden = van voedsel voorzien.
Brood en koffie, ei en salade, vlees en vis voeden ons, maar ook woorden voeden ons menszijn.

In Het Liegend Konijn van dit voorjaar (2016/1, blz. 87) las ik dit fijnproeversgedicht van Lucas Hirsch.
Mooi gelaagd lezen we over eten en dichten, over gemeenzaamheid en eenzaamheid, over de seizoenen van de dag en het jaar en over zoveel meer tussen de regels en de woorden in...
Schuif maar mee aan tafel.

DICHTERSVRETEN

Vanochtend met Ginsberg watermeloen gegeten
Bij de koffie met Harmens geheel nuchter
over de aard van het beestje gesproken
's Middags at ik, hongerig
als verdriet, met Pessoa een ei
Ik besprak met hem het kasboek
Met Kopland 's avonds de houdbaarheid van sla
Het dessert met Lucebert en
in de late avondzon trof ik Turkka in de tuin,
ze sprak ermee als ware het een wonderlijk dier
Zelden hoorde ik een mens tederder
over eenzaamheid verhalen
We hebben allen duizend meter sneeuw op onze harten
maar geen dichter die daarin durft af te dalen


(eigen foto - mei 2014 - tapaschotel in Barcelona)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten