dinsdag 31 mei 2016

Leve de fitness (B)! Hoera voor de sportschool (NL)! -4-

No pain no gain.  Deze wervende slogan lokt vele mensen vooral in de aanloop naar de zomervakantie naar een fitnesscentrum. Er goed uitzien, de conditie wat opkrikken zodat je straks geen mal figuur slaat op vakantie...redenen genoeg om nu eerst te zweten, zuchten, kreunen, hijgen. De complimentjes straks zullen veel goed maken.

Hester Knibbe vindt het wel vervelend om je hart uit je lijf te lopen zonder vooruit te gaan op zo'n loopband in het fitnesscentrum.

(foto gevonden op internet)






















Na in de overige gedichten van deze kleine cyclus 'Fit for Hell' mythologische figuren te hebben opgevoerd, komt de dichter nu zelf naar voor.

IK

Is dit een droom? Ik ren maar
kom niet van mijn plek, de wereld glijdt
maf onder mij vandaan met meer of minder vaart en ik

ik ren de longen uit mijn bast, want anders
val ik ervan af, verdwijn. Is dit

een wedloop met de schijn, besta ik
hier als baas of slaaf, ben ik mijn wil of
word ik opgejaagd? Die gast op rechts holt

ook de uren weg, vers zweet loopt sliertig
langs zijn vel. Straks droogt hij op en

is niet meer. Zolang ik hijgend poot na poot
verzet zal ik bestaan. Kijk, die op rechts
geeft er de brui al aan.

(Poëziekrant jg.40, nr.1, blz.13)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten